לפני כחודש וחצי השקנו יחד עם אורקל את OpenSpace, רשת חברתית עבור אנשי היי טק ישראלים באשר הם. OpenSpace. היא הוקמה במסגרת קידום שבוע אורקל 2008, אירוע שנתי עבור מקצועני היי טק אשר יש להם עניין כלשהו במוצרי אורקל או במומחים שלה.

אנו עובדים עם אורקל כבר זמן רב. אתר הבלוגים שלהם נחשב הצלחה גדולה; הבלוג הוותיק ביותר פועל במרץ כבר כשנה וחצי. באורקל החליטו לאמץ את הטוב שבמדיה החברתית, וחיפשו השנה דרך מקורית וחדשה לקדם את שבוע אורקל, שתאפשר גם ליצור שיחה סביב האירוע כולו; לאפשר לשותפים עסקיים, לקוחות, עובדים ומתעניינים לשוחח לקראת האירוע עצמו, לעשות נטוורקינג מבעוד מועד וליצור קשרים עסקיים חשובים.

מדוע הקמנו את OpenSpace?

openspace1225011903172qe7 ידענו שסביב אורקל – על התחומים השונים בה היא עוסקת היום – ישנן קהילות קטנות של אנשי מקצוע. יש להם מפגשים מקצועיים תקופתיים, ויותר מכל יש להם מה להגיד. זו הסיבה שהצענו להקים רשת חברתית, מעין Facebook עבור כל מי שמתעניין בשבוע אורקל בצורה כלשהי. רשת חברתית כזו ענתה על הדרישות של הראשוניות: לאפשר תקשורת ישירה בין לקוחות (C2C) ובין החברה והלקוחות (C2B). הקהילה נועדה לחיות במקביל לאתר הרישום המסורתי של שבוע Oracle וכן במקביל לקידום בעזרת מדיה.

מדובר היה על הצעה שאפתנית שכן הצענו להקים רשת חברתית ישראלית ראשונה מסוגה (שהוקמה על ידי חברה מסחרית עבור הקהל המתעניין בה). אחרים היו מהססים להיות הראשונים שיעשו את הצעד, אך אנשי אורקל מחוברים מאוד לנעשה באינטרנט ובתחום בתחום ה-Social Media, וידעו שזהו השלב הבא עבורם.

ניגשנו למלאכת החיפוש על מנת למצוא את הפלטפורמה המתאימה עבור הרשת החברתית החדשה. חיפשנו מערכת גמישה שמאפשרת הקמה מהירה. Ning, הפלטפורמה שנבחרה, משתמשת באופן מושכל בפי’צרים מנצחים של רשתות חברתיות אחרות, ועושה זאת Out of The Box: עדכונים שוטפים על המתרחש בקהילה, אפשרות להפיץ בקלות את דבר קיומה של הקהילה, העלאת תמונות, סרטונים, כתיבת בלוגים ודיונים.

30-10-10

לאחר שמצאנו את הפלטפורמה המתאימה התפנינו לתכנון שתי הנקודות החשובות ביותר בהקמת קהילה. שכן זו, בניגוד לאתר סטטי, דורשת תפעול, ניהול וקידום תמידי.

1. קידום הקהילה – בשלב ראשון הגדרנו את מספר היעד למשתתפים רשומים בקהילה אליו שאפנו להגיע. הראשונים שנרשמו היו הפנים המוכרות יותר של אורקל היום, הבלוגרים הוותיקים כמו המומחים, נירה ונועם.
על מנת לקדם את הקהילה מחוץ לאורקל, החלטנו לפעול על פי עקרון ה- 30-10-10 ברשתות חברתיות. עקרון זה טוען שבמשך 30 הימים הראשונים שלאחר תחילת ההפצה לקהל הרחב, 10% אחוז מכלל המוזמנים לקהילה ירשמו, ו-10% מהם יהיו החברים הפעילים בקהילה שגם יתרמו תכנים. יחד עם אורקל הגדרנו מספר יעד של נרשמים אליו שאפנו להגיע. בהתאם למספר היעד, הגדרנו את מספר האנשים אליו אנו צריכים להגיע עם הזמנה אישית להצטרף לקהילה.
הנרשמים הראשונים היו עובדי Oracle וג’ון ברייס אשר עובדים בשיתוף פעולה על שבוע אורקל, אותם עודדנו להזמין את כל מי שהם רואים לנכון לקהילה. אך העובדה המדהימה נתגלתה השבוע כאשר ביצענו מיפוי של הנרשמים לקהילה וגילינו ש-33% בלבד ממאות הנרשמים הנם עובדי אורקל וג’ון ברייס וככל שהזמן עובר היחס מצטמצם.

את היעד המספרי של מספר הנרשמים שהצבנו לעצמנו הכפלנו, וזאת בעיקר בזכות מנגנון ההזמנות הפנימי שמספקת הרשת החברתית. מנגנון זה אולי מוכר לכם מפייסבוק, והוא מאפשר לכל חבר בקהילה להזמין חברים חדשים בקלות וחברי הקהילה משתמשים בו בהצלחה: עד היום נשלחו אלפי הזמנות הצטרפות.

2. יצירת תוכן בקהילה – יצרנו עבור Oracle תוכנית תוכן הכוללת את כל המשתתפים
הפוטנציאלים : עובדי Oracle וג’ון ברייס, מרצים אורחים הנחשבים הגדולים ביותר בתחומם, שותפים עסקיים וכו’. יצאנו מנקודת הנחה שאלו שעתידים להרשם לשבוע Oracle ישמחו להזדמנות ליצור קשר עם המרצים או עם מומחים בעלי שם בתחום בו הם מתעניינים, ללא תיווך וללא בעיה. clip_image002למרות תוכנית התוכן המפורטת, ידענו שבמקביל צריך פשוט לאפשר לקהילה להתפתח מעצמה, לא לכפות נושאי דיון חלילה אלא להשתלב בנושאים שחברי הקהילה מעלים. כל חבר בקהילה יכול ליצור קהילה בנושא מסויים ולנהל שם את הדיונים שהוא מעוניין לנהל.
מצויידים בפתיחות המיוחדת והאופיינית שלהם, הסבירו לנו אנשי Oracle שהם אינם מעוניינים במעצורים תכניים כלשהם בקהילה, ואין צורך במנהל קהילה שמפקח על כל צעד ופוסט. ואכן מי שהצטרף לקהילה בוודאי שם לב שאין מגבלות וההתבטאות חופשית לחלוטין . תפיסה זו הוכיחה את עצמה שכן עד עכשיו לא נדרשנו לבצע ולו פעולת מחיקה אחת.

בשבועות האחרונים גילינו ש-OpenSpace קיבלה אופי חברתי; נראה שקלענו לצורך לנהל נטוורקינג בכל דרך אפקטיבית, ומה אפקטיבי יותר מללמוד קצת על נטוורקינג מזיו מנדל ואז ליישם בהצלחה ברשת שמעודדת זאת?

אז מה המספרים אומרים?

נכון לרגע פרסום קטע זה רשומים בקהילה 427 משתמשים. החל מ-14 בספסטמבר, העלייה הרשמית לאוויר (כחודש וחצי) זכינו ל-7,600 ביקורים. מספר העמודים הנצפים הממוצע נשאר יציב
על 5+ עמודים בביקור וזמן הביקור הממוצע באתר נשאר גם הוא יציב על כ-03:20 דקות (!). העמוד הנצפה ביותר מלבד העמוד הראשי הוא עמוד החברים, דבר שמעיד על פעילות חברתית אורגנית– נרשמתי, עכשיו אני מחפש את הפנים המוכרים לי.

שבוע אורקל מתקרב בצעדי ענק, ואנו ממשיכים לצפות מהצד שלנו על הקהילה. סיכומים ותובנות נוספות נוכל לחלוק אחרי שבוע אורקל המתקיים החודש, אז stay tuned.