חוכמת ההמונים- מדריך למשתמש, חלק א’

ביום שישי האחרון שודרה בחדשות 2 כתבה על חוכמת ההמונים. בכתבה כמו ברבים מהדיונים והשיחות על הנושא בארץ בלט ליאור צורף שעובד על דוקטורט בתחום ומרצה עליו בכישרון רב כולל בכנס TED היוקרתי.

לאחר הכתבה, פרסם ד”ר יובל דרור בבלוג שלו פוסט תחת הכותרת “זו *לא* חוכמת המונים” בה הסביר שרוב הדוגמאות בכתבה הן לא דוגמאות לחוכמת המונים אלא פנייה להמונים ובחירת חכם אחד מתוכם.

כמו תחומים חדשים אחרים שתופסים תאוצה בעידן הדיגיטלי, גם חוכמת ההמונים מוצאת את עצמה בין הגדרות שונות, כשלא ברור אם זה מטוס, צוללת או ציפור – או במילים אחרות, מה זה, למה זה והאם זה גימיק או משהו שעומד לשנות את העולם.

הדיון שהתעורר בין הד”ר בהווה לד”ר שבדרך עורר שיחה ערה, והוא בעיני אחד החשובים והמעניינים שהתפתחו כאן מזה זמן בתחום הדיגיטל, הן בהקשר של גולשים והן של עסקים ותרשו לי לתרום לדיון את 2 האגורות שלי.

בשביל להישמע יותר חכם מהמוני אני אתחיל באנגלית, זה נשמע יותר טוב ובמקרה שלנו גם יותר ברור:  Crowdsourcing VS Wisdom of the Crowd. שני התחומים נעים במקביל ואפשר לומר שהם בני-דודים – קשורים, דומים אבל שונים.



Crowdsourcing
הוא תהליך בו גוף כלשהו, אדם או ארגון מבקש את עזרת ההמונים בפתרון בעיה ובוחר בפתרון מתוך התשובות שניתנו לו, או בשפת המקור:

A task or problem is outsourced to an undefined public rather than a specific body, such as paid employees.

Crowdsourcing יכול להתקיים בתוך קהילה מקצועית גדולה כפי שמשתמשת בו חברת P&G שהקימה קהילת מדענים פתוחה שלה ניתנה גישה למאגרי המידע של החברה, או בתוך קהל רחב של לקוחות כמו בדוגמא המיתולוגית של סטארבקס שהקימה אתר רעיונות גולשים בשם My Starbucks Idea שזכה לחיקויים רבים ונחשב ציון דרך בשימוש ב- Crowdsourcing לצרכי מיתוג ושיווק.


Wisdom of the Crowd הוא הוא חוכמת ההמונים והוא מונח שזכה לפופולאריות עם צאת ספרו של ג’יימס סורוביצקי. הנחת היסוד היא שהתשובה הממוצעת שתקבלו מקבוצה גדולה ומגוונת של אנשים תהיה מדויקת יותר מתשובה שייתן לכם מומחה בודד.

שני התחומים קשורים וקרובים אחד לשני, אבל יותר משחשוב להבין את ההבדל ביניהם חשוב להבין את החשיבות שלהם ולדעת כיצד להשתמש בהם. בעידן תחרותי ועמוס באינפורמציה היכולת לשלוט במידע שיש סביבנו, החל במידע על טרנד חדש בקרב קהל מסוים ועד למידע על המלון הטוב ביותר, היא קריטית לצמיחה ולהישרדות. זה נכון לאנשים וזה נכון לארגונים ומותגים.

לדעת לבנות סביבכם את הקהילה הנכונה, לשאול את השאלות הנכונות, לכרות את המידע הנכון (Digital Curation) והחשוב ביותר והקשה מכל, לדעת להניע ולהטמיע את המידע בתוך הארגון ולגרום לו לפעול בהתאם.

ואם לרגע לרדת מהמילים הגבוהות לדוגמה יומיומית, הרי שאם אתם בנק ובפייסבוק יש כבר המונים שאומרים שהתורים בסניף רחובות ארוכים באופן בלתי סביר, החוכמה היא לדעת את זה, להפנים את זה ולהיות מסוגלים לקצר את התור.

זה אולי נשמע לכם בסך-הכל קיצור תורים, אבל בעידן של שינוי לדעת להשתמש בחוכמת ההמונים זו חוכמה גדולה מאוד.