לפני חמישה חודשים הושקה טכנולוגיית הצ’אטבוט של פייסבוק בקול סערה, שהבטיחה לשנות את הדרך שבה חברות, מותגים וספקי תוכן מספקים מידע אישי ושירותים מותאמים אישית לפי בקשה לקהל החברים שלהם ברשת.

לכל מי שהיה מעט רדום ולא יודע על מה מדובר, צ’אטבוט זו מערכת מבוססת בינה מלאכותית שיודעת לנהל שיחה עם הגולשים ולהעניק מענה אוטומטי באפליקציית המסנג’ר של פייסבוק. המענה של הצ’אטבוט יכול לכלול מגוון פריטי מידע – מסרטונים, כתבות ולינקים ועד מתכונים, תחזית מזג אוויר מותאמת למקום מגוריכם והזמנה ממסעדה.

עד היום פותחו יותר מ-30,000 בוטים ברחבי העולם והיד עוד נטויה (אתם יכולים לחפש את המוצלחים ביותר במנוע חיפוש הצ’אטבוטים). CNN למשל פיתחו בוט שיודע לשלוף עדכונים חדשותיים לפי תחומי עניין ואז להציף אותך בפוש בכל ידיעה חדשה, לרגל הבחירות בארה”ב הושק בוט שעונה לך כמו דונלד טראמפ, הבית הלבן השיק את הבוט הרשמי שלו שמאפשר להעביר דרך המסנג’ר של פייסבוק מסרים אישיים לאובמה בחודשים האחרונים שלו בתפקיד ואפילו אמריקן אקספרס השיקו בוט שיכול להתחבר לחשבון האישי ולהעניק שירותים מכוונים ישירות דרך המסנג’ר.

הבוט של הבית הלבן

הבוט של הבית הלבן

אך לצד ההייפ הגדול סביב השקת הצ’אטבוט, צצו לא מעט מכשולים ובעיות מצד המערכת. בפייסבוק הודו לאחרונה כי הטכנולוגיה היתה “חצי אפויה” בעת ההשקה וכי הצפיות עלו על היכולות הבסיסיות שהוצעו. כדי לגשר על הפער עמלו בחודשים האחרונים ברשת החברתית על העמקת היכולות של הבוטים ועל תגבור הצוות שנותן מענה למפתחים. כעת הם מבטיחים כי ניתן ליצור צ’אטבוטים במספר ורטיקלים כמו – חדשות, היכרויות ואפילו תשלום חשבונות שמצליחים לספק מענה מקיף ועשיר לגולשים. בנוסף הודיעה פייסבוק כי היא מאפשרת כעת לבצע תשלומים ורכישות ישירות דרך בוטים ע”י שיתופי פעולה שלה עם PayPal, וחברות האשראי השונות.

ומה איתכם? גם אתם חושבים על פיתוח בוט לעסק / המותג שלכם? חשוב להדגיש שמדובר בהשקעה שלא מתאימה לכולם. כמו לכל טכנולוגיה, גם כאן קיימות מגבלות וחשוב לזכור שלא מדובר במענה אנושי ורגיש. אך עם זאת הפוטנציאל שיש בפיתוח הבוט להענקת מענה מהיר וממוקד בכל שעות היממה, להנגיש תוכן בעל ערך ולהקהל על הגולשים ברכישה והזמנת מוצרים הוא אדיר. אין ספק שהבוטים הם כאן כדי להישאר ובשנה הקרובה יהיה להם חלק משמעותי בשדרוג השיח של מותגים וחברות עם הצרכנים.