נכתב ע”י: דפנה בן יהושע, מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה

בעידן הדיגיטלי, יש דרכים שונות לקדם אדם או עסק ברשת, ושתיים מדרכי הקידום האורגניות החשובות ביותר הן SEO (קידום אתרים במנועי חיפוש, ובפרט בגוגל)  ושיווק במדיה חברתית. כיום שני אופני השיווק האלה משתלבים זה בזה באופן הדוק, ועוזרים זה לזה להגיע לאותה המטרה – משיכת משתמשים חדשים.

שאלה מרכזית שעולה בהקשר זה היא האם לשיווק ברשתות חברתיות יש השפעה ישירה על SEO. התשובה לשאלה זו היא מורכבת: מצד אחד, ידוע שמנועי חיפוש מבצעים סריקה של רשתות חברתיות ויש אתרי אינדקסים (כדוגמת Yelp) שאוספים מהן מידע כמו טלפונים וכתובות של בתי עסק; מאידך, לפוסטים ברשתות חברתיות אין יכולת להשפיע ישירות על דירוג האתר במנועי החיפוש.

מאט קאטס, לשעבר ראש תחום ספאם בגוגל שעסק גם בתחום איכות החיפוש בחברה, סיכם את הנושא בסרטון הזה, שהוציא ב-2014:

אך למרות שכמות הלייקים, השיתופים, הציוצים, ההאשטאגים, הנעיצות בפינטרסט וכו’ הם לא חלק מהאלגוריתם שקובע את דירוג האתרים בתוצאות החיפוש, מחקרים ובדיקות מהשנים האחרונות מראים שלרשתות חברתיות יכולה להיות השפעה עקיפה על קידום אתרים בגוגל.

מחקר על גורמי דירוג במנועי חיפוש שפרסמה חברת Moz ב-2015 הראה  קורלציה חיובית בין שיתופים של עמוד בפייסבוק ובין הדירוג שלו בגוגל (ראו תמונה), וההסבר שניתן לכך הוא ששיתופים ברשתות חברתיות יכולים בכל זאת להעניק יתרונות משניים לעמודים אלה בתוצאות החיפוש, גם אם לא באופן ישיר.


בפוסט שכתב AJ Kohn, מוביל דעה בתחום ה-SEO, הוא מסכם את הנושא בצורה הבאה: “זאת לא פעילות הסושיאל עצמה שמשפיעה, אלא מה שקורה כתוצאה מפעילות זו. הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לתוכן שלכם הוא שיתקלו בו גולשים שיוצרים תוכן, אותו אחוז בודד מבין הגולשים שיוצר את כל התוכן שמסתובב באינטרנט.”

אז מהן כל אותן דרכים לא ישירות בהן רשתות חברתיות משפיעות על SEO? הנה 10 כאלה.

  1. הגברת האנגייג’מנט עם האתר

אינטראקציה עם אתר או עמוד ספציפי בו, למשל לייק לעמוד, כתיבת תגובה, מענה על סקר בעמוד וכן הלאה – מה שמוכר גם בשם “אנגייג’מנט” (engagement) – מהווה גורם חשוב בדירוג העמוד בגוגל. ורשתות חברתיות בהחלט יכולות להשפיע על אנגייג’מנט עם האתר. ברגע שגולש מבקר באתר שלכם ומשתף אותו באחת הרשתות החברתיות, זה מעלה את הסבירות שיותר אנשים יראו את האתר, יקראו את התכנים בו, יעשו לייקים לתכנים אלה, יכתבו תגובות, וישתפו את האתר גם הם. במילים אחרות, ככל שהאתר משותף יותר ברשתות החברתיות, כך יותר אנשים ייכנסו לאתר עצמו ויבצעו עמו אנגייג’מנט, מה שיכול להשפיע ישירות על דירוג האתר בגוגל.

  1. העלאת הטראפיק לאתר

הודות למספר המשתמשים העצום של הרשתות החברתיות, כאשר מקדמים דרכן אתר הרי שהן עוזרות לו להיחשף למשתמשים רבים, ובפרט לקהלים חדשים שלא היו מגיעים אליו בדרך אחרת. בדרך זו, צבירת עוקבים ברשתות החברתיות וחשיפה מוגברת באמצעות לייקים ושיתופים יכולה להגדיל את הטראפיק לאתר באופן דרסטי, ובאותו מחקר של Moz שהוזכר לעיל, יש קורלציה גבוהה בין טראפיק לאתר לבין הדירוג שלו בגוגל.

דרך נוספת להביא טראפיק לאתר דרך רשתות חברתיות היא לשים קישור לאתר או לעמוד ספציפי בו ברשתות החברתיות שמאפשרות זאת. הנה דוגמא מאינסטגרם:

 

 

  1. יותר פוטנציאל לקישורים נכנסים

באופן כללי, ככל שיש יותר קישורים נכנסים לאתר, כך הוא נחשב לאתר בעל סמכות טובה יותר בתחומו והנטייה של גוגל תהיה לדרג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש. רשתות חברתיות יכולות לתרום לא מעט בנושא של קישורים נכנסים. אם שיתפתם ברשתות החברתיות תוכן מהאתר שלכם שהפך לוויראלי, תוכלו להרוויח עשרות ואף מאות קישורים נכנסים בזכות פעולה זו. ככל שהתוכן זוכה ליותר לייקים ושיתופים ונחשף ליותר עיניים ברשת, כך גדל הסיכוי שאתרים אחרים יהיו מעוניינים לקשר אליו בעצמם – למשל אתרי חדשות, אתרי תוכן ויראלי (באזפיד, הפטריה ודומיהם) ובלוגים.

בפוסט של keyhole.co על השפעת מדיה חברתית על SEO מופיעה האינפוגרפיקה הבאה שממחישה את הסעיף הזה יפה:

  1. תוכן דיגיטלי ומדיה חברתית מגבירים זה את השפעתו של זה

אחד ההיבטים החשובים ביותר בכל אסטרטגייתSEO  הוא שיווק באמצעות תוכן. גוגל מאד אוהבת אתרים עם תוכן איכותי שמעניק ערך מוסף לגולש, ובשנים האחרונות תוכן הולך וצובר חשיבות כגורם דירוג. שיווק ברשתות חברתיות משתלב מצוין עם שיווק באמצעות תוכן. ככל שיש לכם יותר עוקבים ברשתות החברתיות, כך יהיו לכם יותר קוראים לכל תוכן חדש שתפרסמו. ככל שיש יותר קוראים לתוכן שמתפרסם באתרכם, כך הוא ישותף יותר ברשתות החברתיות, וגם תצברו יותר עוקבים. לכן מומלץ מאד לטפח כל אחד ממסלולי השיווק האלה, כדי שבתמורה יוכלו לטפח זה את זה.

  1. חיזוק המודעות למותג

לא חסרות דוגמאות לאופן בו נוכחות חזקה במדיה החברתית מחזקת את המודעות של הגולשים למותג. וזה משפיע מאד על חיפושים של מותגים בגוגל, שכן לעתים קרובות הפרופילים של המותג ברשתות החברתיות יהיו התוצאות הראשונות להופיע בחיפוש. יש כאן השפעה הדדית, שכן ככל שמותג יצבור יותר הכרה בזכות הרשתות החברתיות, כך יחפשו אותו יותר בגוגל, ואותם החיפושים בגוגל יובילו את הגולשים חזרה אל הרשתות החברתיות. בנוסף, ככל שהמותג מקבל יותר חיפושים ממותגים (branded searches) כך עולה הסבירות שהוא ידורג גם עבור מילות מפתח שאינן ממותגות. בשורה התחתונה, נוכחות חזקה ברשתות חברתיות מובילה לנראות גבוהה יותר של המותג בחיפושים בגוגל.

  1. “החייאה” של תוכן באתר

באתר עצמו האפשרות שלכם “להחיות” תוכן שכתבתם בעבר אבל יש לו ערך על-זמני (evergreen content) היא מוגבלת. ניתן לערוך אותו ולפרסם אותו מחדש, או לשים אותו ברשימת המומלצים, אבל אם נפרסם אותו שוב ושוב זה לא ייראה טוב. לעומת זאת, ברשתות חברתיות אין כל הגבלה לעשות בדיוק את זה, וזה לא ייראה מוזר לאף אחד אם מדי כמה חודשים תשתפו מחדש תוכן שהעליתם בעבר והוא עדיין רלוונטי. בזכות האפשרות להחיות תוכן ישן יותר, אתם מעלים את הסיכוי שיגיעו אליו עוד טראפיק, לייקים ושיתופים מקהלים חדשים שלא נחשפו אליו בעבר (למשל, אם מדובר בעוקבים חדשים שלכם, שהצטרפו לעמוד הפייסבוק שלכם לאחר ששיתפתם את התוכן בפעם הראשונה).

  1. רשתות חברתיות מעודדות יצירה ושיתוף של user generated content

user generated content, או תוכן שנוצר על ידי גולשים, הוא שם כולל למגוון סוגי תכנים – ביקורות, סקירות, בלוגים, פוסטים ברשתות חברתיות, תמונות, סרטונים ועוד – שהמשותף להם הוא שנוצרו על ידי הגולשים עצמם ולא על ידי אמצעי התקשורת המסורתיים כמו עיתונים, מפרסמים וכו’. לעתים קרובות גולשים יוצרים תכנים הקשורים למותג שהם אוהבים ומשתפים אותם דרך הרשתות החברתיות (למשל, מעלים פוסט בו הצטלמו עם המוצר ומתארים אותו, יוצרים סרטון המדריך כיצד להשתמש בו, כותבים עליו פוסט סקירה בפייסבוק או באינסטגרם וכו’).
מותגים יכולים לחפש תכנים כאלה באופן אקטיבי (באמצעות שימוש במילות מפתח, האשטאגים, חיפוש תמונות ועוד) ולהשתמש בהם כדי להבין כיצד הקהלים שלהם תופסים את המותג: באלו מילים הם משתמשים כדי לתאר אותו, מהם הפיצ’רים בו שהם אוהבים ואוהבים פחות וכן הלאה. מחקר כזה מאפשר להם לגלות ביטויי מפתח חדשים שהם יכולים להשתמש בהם, לתת מענה לשאלות נפוצות שיש לגולשים על המותג (למשל, באמצעות כתיבת פוסטים באתר העונים על שאלות אלה) וכו’. וכך, תכנים של גולשים שנוצרים ו/או משותפים ברשתות החברתיות ומתייחסים למותג, יכולים לעזור לגבש את האסטרטגיה לקידומו בגוגל.

הנה דוגמא לתוכן על מוצר ספציפי (מותג האיפור אסנס) שנוצר על ידי בלוגרית ביוטי, שגם משתפת אותו בפייסבוק:


  1. אפשרות למדוד את איכות התוכן

שיתוף תוכן מהאתר ברשתות החברתיות הוא דרך מצוינת לבדוק איזה תוכן עובד ואיזה לא, מה שיכול מאד לעזור בפיתוח אסטרטגיית התוכן שלכם לאתר. את האינפורמציה שאתם יכולים לקבל על התוכן שלכם ברשתות החברתיות לא תמיד תוכלו למדוד באמצעים אחרים. למשל, אלו תכנים קיבלו יותר לייקים, אלו תכנים קיבלו יותר שיתופים, אלו תכנים קיבלו יותר תגובות, אלו תכנים גרמו לגולשים להיכנס לקישור וכן הלאה. וככל שהתוכן באתר שלכם יהיה תפור טוב יותר למידות הקהל שלכם, כך האתר יוכל להתחזק גם בגוגל.

  1. יצירת קשרים עם הקהל שלכם ועם מובילי דעה

נוכחות ברשתות חברתיות מסייעת ביצירת קשרים עם העוקבים שלכם. בדרך כלל, מרבית האינטראקציות עם פוסטים ברשתות החברתיות מגיעות מקבוצת ליבה של עוקבים, ולעתים קרובות נוצרים קשרים של ממש בין עוקבים אלה לבין המותג. קשרים אלו יכולים להוביל את העוקבים לשתף את התכנים של המותג, לחפש את המותג גם בפלטפורמות אחרות, לבקר באתר המותג, לקשר לעמודים באתר, וכו’. ביקורים ובאתר וקישורים אליו יכולים להשפיע על דירוג האתר באופן ישיר, ואילו שיתופים של תכנים וחיפוש המותג בפלטפורמות אחרות יכולים בצורה עקיפה להוביל  לביקורים באתר וקישורים אליו.

השפעה זאת מתעצמת פי כמה כאשר בין העוקבים המסורים שלכם נמצאים מובילי דעה. שכן, כל שיתוף שלהם לפוסט שלכם, תגובות שלהם לפוסט וקישורים שהם שמים לאתר שלכם, מגיעים גם לעוקבים שלהם, ןכך חושפים אתכם לקהלים שלא הייתם בהכרח מצליחים להגיע אליהם בכוחות עצמכם.

  1. השפעה משוערת של רשתות חברתיות הקשורות ישירות לגוגל

כאשר מדברים על השפעה של רשתות חברתיות על קידום בגוגל, אסור לשכוח שלגוגל עצמה יש רשתות חברתיות: יוטיוב, שכיום היא רשת חברתית לכל דבר (הכוללת לייקים, תגובות, אפשרות לעקוב אחרי משתמשים אחרים, אפשרות ליצירת ערוצים, פלייליסטים ועוד); וגוגל פלוס. על פי פוסט שפורסם בבלוג backlinko בחודש שעבר ובו רשימה של 200 גורמי דירוג בגוגל, קיימת סבירות גבוהה לכך שגוגל מסתמכת על יוטיוב וגוגל פלוס כגורמי דירוג.
כך למשל, בהרבה מאד חיפושים בגוגל התוצאות הראשונות שמופיעות הן סרטונים מיוטיוב, כך שקשה שלא לחשוב שגוגל מתעדפת אותם על פני תוצאות אחרות. הנה דוגמא קלאסית:

בנוסף, גוגל נוטה למקם גבוה יותר בתוצאות אתרים ואנשים שהוספתם למעגלים שלכם בגוגל פלוס, ותוצאות של Google+ Local מופיעות לעתים קרובות מעל תוצאות אורגניות “רגילות”. לכן, השקעה בלפחות אחד מערוצים אלה לקידום האתר שלכם בהחלט עשויה לתרום לדירוג שלו בגוגל.

סיכום

גם אם שיווק ברשתות חברתיות לא משפיע על דירוג אתרים בגוגל במישרין, הוא עושה זאת בעקיפין ויכולות להיות לו תוצאות משמעותיות – כך שכדאי להשקיע בו. בנוסף, יתכן שבעתיד סיגנלים מרשתות חברתיות כן ייכנסו לאלגוריתם של גוגל כגורמי דירוג רשמיים, אז להכין את הקרקע כבר מעכשיו יכול להיות רעיון טוב. בשורה התחתונה, זה לא שלא ניתן לעשות SEO  טוב בלי שימוש ברשתות חברתיות, אבל מאחר שהשניים עובדים כל כך טוב ביחד ומעצימים אחד את כוחו של השני, שווה לנצל את הפוטנציאל המשותף שלהם.