מה שהתחיל כטפטוף, עומד להפוך לגשם יציב במהלך 2015.  לפני כחצי שנה הציגה פייסבוק את כפתור call to action שיכול להיות מוצג בדפים, בפוסטים ובמודעות כחמש אופציות שונות –  Shop Now, Learn More, Sign Up, Book Now or Download כשהמטרה היא, כפי ששם הכפתור מייצג, להניע את הגולש פנימה, אל תוך האתר של המותג – לבצע רכישה, להרשם למועדון הלקוחות או פשוט ללמוד עוד על מה שהמותג מעוניין להציג לו. השרות עדיין לא נצפה על ידי כולם ולמרות שחלק מהדפים הישראלים משתמשים בו, חלק מהגולשים עדיין לא יכול לחזות בו בדפים ובפיד (כמו כותב שורות אלו למשל).

אם ענקית אחת הציגה את השרות במהלך הקיץ האחרון, בסתיו כבר הצטרפה ענקית שנייה למהלך. כשטוויטר השיקה באוקטובר את כפתור ה-buy ,  כפתור שמשתלב בפיד הציוצים ומאפשר לבצע קנייה ישירה. מעתה (למשתמשים בארה”ב בלבד ובהמשך לכל העולם) יוכלו להציג חלק מהחברות המסחריות בפוסטים שלהם את כפתור הקנייה. הדוגמן בתמונה לובש חולצה? לחיצה אחת והיא תוכל להיות שלכם, בטח לאחר רישום מוקדם בטוויטר הכולל את פרטי האשראי וכתובת למשלוח, כך שגם פה אתם לא צריכים להטריד את עצמכם.

אם בפייסבוק ובטוויטר היוזמה באה מצד החברות עצמן, באינסטגרם, הרשת החברתית שמותגי האופנה מתים עליה, היוזמה באה מצד חברות טכנולוגיה מצד שלישי כמו inst-ore.com  הישראלית או liketoknow.it. העיקרון בשתיהן דומה – לחצתם לייק על תמונה של שמלה או מעיל? התמונות שאהבתם יחכו לכם בתיבת האימייל שלכם ושם כבר תוכלו ללחוץ על התמונה ולהגיע לקניה ישירה של המוצר.

כל המגמות האלו שמתרחשות בסמרטפון שלכם (טוויטר היא רשת חברתית שנולדה בסמרטפון והגלישה  בפייסבוק כבר מתקרבת ל-80%  דרך מכשירים ניידים) מצטרפות לעוד מגמות של קנייה דרך הסמרטפון. כמו ה- Google Wallet  שהושק ב-2011 שהוא בעצם שרות מבוסס שבב  N.F.C שהוטמע במכשירי אנדרואיד, שבב שבתרגום חופשי אפשר לכנותו “יצירת תקשורת בין שני מכשירים קרובים”. ובכך אתם משאירים את הארנק בבית ומספיק שתקרבו את מכשיר האנדרואיד לקופה שגם היא מאובזרת בשבב  N.F.C ותוכלו לשלם את החשבון, וה-apple Pay שירות דומה שכדרכה של אפל, ארזה אותו בצורה הכי יפה והציגה אותו לאחרונה עם האייפון 6 עם עוד שכלולים כמו זיהוי טביעת האצבע שבעצם אומר לכם כשיגנבו את האייפון שלכם לא יוכלו לעשות איתו גם קניות וגם הבאת כל הטכנולוגיה לשעון החכם של אפל.

על מה זה מרמז? רק על דבר אחד –  סופו של כרטיס האשראי, כפי שאנו מכירים אותו בצורתו המוחשית והפלסטית קרוב מאי פעם. לאט לאט אנו נתרגל יותר ויותר לסמוך על הסמרטפון שלנו ולבצע דרכו פעולות חיוב ורכישה ויותר ויותר נרצה ונוכל לרכוש ישירות מהפיד של הפייסבוק, של האינסטגרם וכמובן של טוויטר.