ראשית אזהרה: זה ממכר!

נדמה כי בשבוע האחרון סיקרט (Secret) מתפשטת לכל עבר, האיזכורים שלה ברשתות החברתיות הוותיקות הולכות ותופסות תאוצה, רגע אחד אנשים שואלים “מה זה הסיקרט הזה שכולם מדברים עליה” ויום למחרת הם כבר דנים בה.

אז מה בעצם הסוד הגדול? 

סיקרט היא אפליקציה המאפשרת לאנשים לשתף מחשבות ורעיונות (פוסטים/סטטוסים) בצורה אנונימית לחלוטין. היא שוחררה ב-30 בינואר השנה והיוצרים שלה הם אנשי גוגל בעברם. האפליקציה היא המשך לטרנד של שיתוף אנונימי כמו – WHISPER ודומות אחרות שמאפשרות לדבר בלי להזדהות. החיבור לסיקרט אחרי ההורדה מתבצע באמצעות מספר הטלפון או באמצעות חשבון הפייסבוק (או גם וגם) והיא מאפשרת לנו לחבר עוד ועוד אנשים גם דרך רשימות המייל ויותר חברים = יותר מעניין. מיותר לציין שאף אחד מהחשבונות או המספרים הללו לא נחשף באפליקציה ובחוויה עצמה. המידע היחיד שנדע לגבי כותב/ת הפוסט הוא ההקשר החברתי: חבר שלכם מ”דרגה ראשונה” (כלומר מישהו שהוא חבר פייסבוק שלכם, או נמצא ברשימת הטלפונים שלכם)  או חבר של חבר, כלומר “דרגה שניה של קירבה”. 

איך זה נראה?

מדובר בטקסט על רקע, זה הכל, וזה עושה את העבודה. ניתן להוסיף לטקסט שלכם רקע צבעוני שהאפליקציה מייצרת על ידי החלקת המסך שמאלה, לשנות טקסטורה על ידי החלקת המסך למעלה, או להעלות תמונת רקע מהגלריה/מצלמה. אין גיוון אסתטי מעבר לכך (פונט או מבנה). פשוט טקסט על גבי רקע.

על מה מדברים?

הסודיות והאנונימיות של הממשק מאפשרים לאנשים להעלות מחשבות מעוררות אמפטיה או לחילופין לגדף וגם לייצר שיחות מיניות. בארץ כרגע מספר המשתמשים עולה בכל יום ונושאי השיחה הם בעיקר: פרסום, מין וסלבס. לפחות ככה זה אצלנו בפיד. 

אפשר לעבור לפרטי? או: מה זה AF לעזאזל

תופעה שנוצרה בהתאם, היא שמי שרוצה לעבור לשיחה פרטית אישית עם אחד המשתתפים, כותב בתגובות AF ושם משתמש וכך ניתן לעבור לאפליקציית הצ’אט האנונימי anonyfish ולהמשיך שם בפרטיות.

שימוש נכון ולא נכון במותגים

מספר מותגים ישראלים ניסו לחדור לסיקרט, ההתחלה הייתה מהוססת וחטפה קיטונות בוז מהגולשים, חלק מהמותגים לא הבינו נכון את הרשת החדשה ושלחו את הגולשים להצטלם ולהעלות תמונות באינסטגרם, כשאלו מצידם ניסו רק להשאר אנונימיים. שני גופים שהצליחו לעשות זאת בהצלחה עם קמפיינים פשוט מבריקים הם הוועד למלחמה באיידס, שהעלו תמונות אמיתיות של נשאי איידס ישראלים שהזדהו בשמם, עם הכיתוב “אני נשא HIV וזה לא סוד”, התגובות של ציבור הגולשים לא איחרו לבוא עם אינספור תגובות מרגשות, תומכות ומחזקות.

מהלך טוב נוסף של סוכנות הפרסום Twentythree לעמותת נט”ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) עסק במושג סודות שכמובן מאפיין את האפליקציה. סודות אמיתיים של פניות לנט”ל נכתבו בצורת פוסט בסיקרט, עם הזמנה  בתגובה הראשונה של נט”ל המזמינה את כל מי שרוצה לשוחח ולקבל תמיכה להתקשר אליהם באמצעות לינק ישיר.

זה מתפשט…

נספר בכנות כי האפליקציה מחרידה רבים, אנשים מבלים שם ימים ספורים ומוחקים אותה בתואנה שהיא מערערת את עולמם. הם לא רוצים לקרוא דברים מחרידים על אנשים שהם מכירים (אם מאזכרים שמות) והם לא רוצים לדעת שחברת פייסבוק שלהם שונאת את הילד שלה, או שמישהו שהם מכירים צורך שירותי זנות באופן קבוע לאחר שחשף זאת באנונימיות מוחלטת.