1.זהירות הייפ: באחד העיתונים קראתי שהמון חברות בארץ מקימות עכשיו רשתות של בלוגים פנים וחוץ ארגוניים וחלקם כבר עומדים ריקים ושוממים ומומלץ לעצור לחשוב ולא להיסחף אוטומטית עם הזרם. מאחר ואני שקוע עם ידי רגליי וראשי בנעשה בתחום בישראל אני יודע שהמציאות שונה לחלוטין.

למיטב ידיעתי יש בישראל היום רשת בלוגים פנים ארגונית אחת אותה אנחנו משיקים בימים אלו בחברת תקשורת גדולה, לא נתקלתי בפרויקט נוסף ולא יצא לי לצערי לשמוע על מישהו שהיה מעורב בפרויקט כזה או על מסקנות חיוביות או שליליות מהמהלך (אם יש כאלו אשמח לשמוע עליהם) . בנושא הבלוגים החיצוניים המצב מעט יותר טוב אבל גם כאן בפועל לא מדובר במבול או שיטפון, בין 10 ל 20 חברות בישראל פועלות באופן רשמי בתחום, שיעור זניח לכל הדעות. החדשה שהתגלגלה לעיתון כאילו יש המון פעילות בתחום לא מפתיע והיא משקפת את ההייפ אדיר המימדים סביב תחום הווב 2.0 שספק אם היה כמוהו מאז תחילת השימוש המאסיבי ברשת.

הייפ הוא בדיוק כמו סופה במדבר בהתחלה זה נעים, משב רוח מביא אותו הקלה בחום ואפשר לצאת החוצה ולפגוש אנשים, אחר כך מתחילה האנדרלמוסיה. חול עף לכל כיוון קשה להחזיק מעמד ועוד יותר קשה לראות משהו. תחום השיווק 2.0 על צורותיו שמותיו ויכולותיו השונות נמצא כרגע בעין השערה, כולם מדברים על זה, כולם מוכרים את זה, והמדיה אובססיבית לגבי הנושא. כשהסופה תגמר ואני מקווה שזה יקרה בקרוב יתברר כמו בכל תחום חדש ברשת שמדובר אומנם בתחום מלהיב ומלא הזדמנויות אך קשה ליישום איטי הדורש זמן ומשאבים ואינו מתאים לכל ארגון או לכל מותג.

2. Enough with conversation marketing– ישבתי השבוע בפאנל בועידת השיווק של גלובס שעסק בשיווק דיגיטאלי, ושמעתי את אלון מוליאן מנכ”ל טוויסטד מדבר על conversation marketing. מוליאן הציג אחד מהפרויקטים המוצלחים של טוויסטד הבלוק . האולם היה מלא ועוד ועוד דוברים דיברו על דיבורים ושיחות, היה נחמד יצאתי משם וידעתי שזה נגמר,conversation was run down by marketers.

כמו שלפעמים קורה עם תובנות שנוחתות עליך באחת, גיליתי פתאום שכל העולם עוסק בעניין הזה וממש באותו יום גיליתי שמתגלגל ברחבי הבלוגוספירה אותו רעיון בדיוק.

ג’רמיה אווינג אחד היועצים הבלוטים בתחום השיווק 2.0 היה הראשון עם פוסט תחת הכותרת שיווק שיחתי לא מתאים לכולם, אחריו התר גרין מביזנס וויק ובריאן אוברקיש גם הוא יועץ נחשב בתחום שכתב פוסט אגרסיבי תחת הכותרת קצת פחות שיחה בבקשה.

באף אחד מהפוסטים לא נטען שהתחום נעלם, נגמר או לא רלוונטי. הטענה המרכזית היא שהדברים איבדו פרופורציות ויש לחזור ולחפש את המדדים והמינונים הנכונים להכנסת מותגים לעולם ה 2.0.

מאחר והייתי מהראשונים לייבא ולתקשר כאן את המונח והמגמה שמאחוריו ,הנה כמה מסקנות מהדרך שעשינו עד עתה וכמה עצות אפשריות למי שמעוניין להמשיך ולקדם את התחום, שאין ספק שהוא חשוב וראוי, עבור עצמו או עבור לקוחותיו.

*תעקוב תקשיב ותנתח את השיחה הנערכת עליך, על המוצרים שלך אם על התחום שלך ברשת.

*לקוחות רוצים לדבר איתך כשהם צריכים אותך, מעבר לזה הם מעדיפים לדבר עם חברים או עם הילדים שלהם כשסוף סוף יש להם זמן. צריך שתהיה שם כשהם באים ותדע לענות.

*יש קהילות שמדברות על תחום שרלוונטי מבחינתך או מבחינת המוצר שלך, זהה אותם תלמד אותם ולאט לאט נסה להשתלב, על תכפה שיחה ועל תנסה להוביל את השיחה.

*בנה סט של מידע זמין ופשוט (בוידאו בטקסט או במצגת) סביב מוצרים והשאר מקום ללקוחות לשאול ולהגיב.

*אפשר לכל גולש לקחת את המידע הזה איתו, להוריד למחשב, להדפיס, לצרף לבלוג שלו או לטעון לאייפון שלו.

*קבע כללים להשתלבות עובדים בשיחה הנערכת ברשת ואתר עובדים רלוונטיים לתחום ועודד אותם להשתלב ולהתבטא כאוות נפשם ברשת.

3.בדרך החוצה מכנס גלובס פגשתי איש עסקים אחד שעשה את הונו בתחום התקשורת. אחרי ששמע מה אני עושה הוא סיפר לי שיש לו חשבון בנק בארץ ובחו”ל. לפני כמה שבועות פנה אליו נציג של הבנק מחו”ל בפייסבוק הציג את עצמו וסיפר שהוא יוכל לקבל מעתה שירות גם על גבי הרשת, בישראל הוא אמר ניסיתי לשכנע את מנהל הסניף לדבר איתי במייל הוא הודיע לי אחרי בדיקה ארוכה שזה אסור.